שם הכותב: תאריך: 28 נובמבר 2013

בס"ד, יום ראשון כ"א בכסלו תשע"ד, 24.11.13

שיעור שביעי

עקומת ההיצע של היצרן בטווח הקצר: עקומת ההיצע של היצרן מתארת את הכמות המוצעת על ידי היצרן, בכל מחיר ומחיר הקיים בשוק. אנו נרצה בקורס לתאר את עקומת ההיצע של הטווח הקצר, והיא כזכור מתלכדת עם עקומת MC ומתחילה מנקודה B.
יש להבדיל בין שני מושגים: תנועה על העקומה, ותנועה של העקומה.
תנועה על עקומת ההיצע מתרחשת אך ורק כאשר מחיר המוצר בשוק משתנה.
תנועה של עקומת ההיצע יכולה להתרחש כתוצאה מהגורמים הבאים:

  1. שינוי במחיר גורם הייצור: נניח ששכר העובדים התייקר. במצב זה, העלות השולית לייצור כל יחידה ויחידה מתייקרת – ולכן עקומת MC זזה שמאלה ולמעלה.
  2. שיפור טכנולוגי יזיז את העקומה ימינה, כלומר שווה לי לייצר יותר עכשיו.

עודף היצרן: זהו השטח הכלוא בין קו המחיר לבין עקומת ההיצע, פדיון פחות הוצאות משתנות. זהו בעצם הרווח התפעולי.

עקומת הביקוש מראה את הקשר בין המחיר של המוצר בשוק, לבין הכמות המבוקשת. תזוזה על עקומת הביקוש מתרחשת אך ורק כאשר מחיר המוצר משתנה. תזוזה של עקומת הביקוש יכולה להתרחש עקב מספר סיבות, לדוג': אם אומרים לנו שהגלידה עכשיו טעימה יותר, אז הצרכן יקנה יותר גם באותו המחיר.
אם עקומת הביקוש עולה כשההכנסה הממוצעת עולה – אז המוצר הינו מוצר נורמלי.
אם עקומת הביקוש יורדת כאשר ההכנסה עולה – זהו מוצר נחות (כמו לחם רגיל).
אם עקומת הביקוש לא מושפעת מההכנסה – מוצר ניטראלי.

 

לצילום השיעור

 

לצילום תרגול

שייך לנושאים: כלכלה מיקרו, משה יניב


חמש + 9 =

תואר ראשון
תואר שני
מרצים