שם הכותב: תאריך: 12 דצמבר 2014

כלכלה מיקרו – שיעור 7

 

פונקציית ההיצע

 

עקומת ההיצע של היצרן בטווח הקצר (S)-

עקומה זו מתארת את הקשר בין מחיר המוצר לבין הכמות המוצעת (הכמות שהיצרן יהיה מוכן להציע במחיר זה). עקומה זו מתלכדת עם החלק העולה של עקומת העלות השולית (MC) שמתחיל מעל נקודת AVCmin.

 

היצע-
שינוי של כל העקומה:

  1. שינוי בעלויות הייצור המשתנות (W)-
  • שכר עולה = עקומת ההיצע תרד (תזוז שמאלה ולמעלה).

    (עקומת ההיצע תרד כי באותו מחיר נייצר פחות, כל יחידה תהיה יקרה יותר).

  • שכר יורד = עקומת ההיצע תעלה (תזוז ימינה ולמטה).

    (עקומת ההיצע תעלה כי באותו מחיר נייצר יותר, כל יחידה תהיה זולה יותר).

  1. שינוי בשיפורים הטכנולוגיים-

    MPL יעלה = עקומת ההיצע תעלה.

 

כמות מוצעת-
שינוי על גבי עקומת ההיצע עצמה כתוצאה משינוי במחיר המוצר.

 

עודף יצרן-
השטח הכלוא בין מחיר המוצר לעקומת ההיצע אשר שווה בערכו לרווח התפעולי של היצרן.

 

עקומת ההיצע המצרפית-

מתארת את הקשר בין מחיר המוצר לסה'כ הכמות המוצעת/המיוצרת. עקומה זו מתקבלת מתוך סכימה אופקית של הכמויות המיוצרות ע'י כל אחד מהיצרנים בשוק בכל מחיר ומחיר.

 

* כניסת יצרנים לענף תזיז את עקומת ההיצע המצרפית ימינה בעוד שיציאת יצרנים מהענף תזיז את עקומת ההיצע שמאלה.

 

פונקציית הביקוש

 

 

עקומת הביקוש (Dx)-

עקומה זו מתארת את הקשר בין מחיר המוצר לכמות המבוקשת כאשר מחיר המוצרים האחרים (תחליפים/משלימים/בלתי תלויים), ההכנסה ומערכת הטעמים מוחזקים קבועים.

 

פרמטרים המשפיעים על הכמות המבוקשת ע'י הצרכן ממוצר מסוים-

  • אנדוגניים (פרמטרים משתנים)- מופיעים על מערכת הצירים: Px- מחיר המוצר.
  • אקסוגניים (פרמטרים קבועים)- לא מופיעים על מערכת הצירים, מוסתרים:

    Py– מחיר מוצרים אחרים (תחליפים, משלימים או בלתי תלויים)

    I– הכנסה

    T- טעמים

     

    ביקוש-
    שינוי של כל העקומה כתוצאה משינוי באחד המשתנים האקסוגניים (הקבועים):

  1. שינוי בטעמי הצרכנים (T)-
  • טעמי הצרכנים עולים = עקומת הביקוש תעלה.
  • טעמי הצרכנים יורדים = עקומת הביקוש תרד.
  1. שינוי בהכנסת הצרכן (I)- עקומת הביקוש תלויה בסוג המוצר:
  • מוצר נורמלי- הכנסה עולה = עקומת הביקוש תעלה, הכנסה יורדת = עקומת הביקוש תרד.
  • מוצר נחות- הכנסה עולה = עקומת הביקוש תרד, הכנסה עולה = עקומת הביקוש תעלה.
  • מוצר ניטרלי- אין שינוי בעקומת הביקוש.
  1. שינוי במחיר מוצר אחר (Py)-
  • מוצרים תחליפים- (בסיכום הבא)
  • מוצרים משלימים- (בסיכום הבא)
  • מוצרים בלתי תלויים- (בסיכום הבא)

 

* במצבים של שינויים אלו חייבת להיווצר עקומה ביקוש חדשה. נקודה על עקומת הביקוש הקודמת אמנם קיימת לכמות החדשה שנוצרה אך חל בה שינוי במחיר (ובביקוש המחיר נשאר קבוע).

 

כמות מבוקשת-
שינוי על גבי העקומה כתוצאה משינוי במשתנה האנדוגני (מחיר המוצר).

שייך לנושאים: כלכלה מיקרו, רונית לוין


שש × 2 =

תואר ראשון
תואר שני
מרצים