שם הכותב: תאריך: 20 דצמבר 2013

 

 

מבוא ליזמות עסקית

שלבי ההמראה של רעיון עסקי

  1. ניצוץ
    – רעיונות, הזדמנויות. זיהוי הזדמנות עסקית באופן אקראי – הברקה של רגע, או בצורה שיטתית – סיעור מוחין > חשיבה קבוצתית > רעיונות נבחרים.
  2. בדיקה – בדיקת היתכנות. היתכנות עסקית – ביצוע בדיקה שיטתית לרעיון העסקי. היתכנות טכנולוגית – בדיקת יכולת פיתוח המוצר ע"פ האפיון בזמנים ובתקציב. בנוסף בדיקה האם הטכנולוגיה פורצת דרך (פטנט). תועלת ללקוחות הקצה
    – בדיקת קיום מוצרים תחליפיים/ משלימים. עתיד – בדיקה האם הטכנולוגיה תהיה תקפה בעוד כמה שנים. היתכנות שיווקית – בדיקת לקוחות הקצה, האם יש הזדמנות שיווקית אמיתית בשוק, בדיקת גודל השוק, ערך ייחודי ללקוח, בדיקת פוטנציאל השתלטות על נתח שוק גדול ובדיקת המתחרים. היתכנות כלכלית – בדיקת כדאיות כלכלית למיזם, נתח שוק פוטנציאלי, עלויות מול רווח ותשואה לאורך זמן ובחינת תשואה ורווח אלטרנטיביים.
  3. תכנית – תכנית עסקית. תכנון עסקי שבסיומו מגיעים לתוכנית עסקית. מטרתה תכנון מסודר של העסק וגיוס הון (כסף,

    עובדים, טכנולוגיה ועוד).

    מטרות התכנית העסקית:

1. גיוס מימון ושיתוף פעולה.

2. בדיקת כדאיות עסקית.

3. תכנון עסקי מסודר לעסק.

  1. האצה
    – גיוס הון. איסוף משאבים ו"האצה" לקראת הקמת המיזם, כולל גיוס מימון, גיוס עובדים, רכישת טכנולוגיה וכד'.

    מקורות מימון לרעיון חדשני:

    1. הון עצמי – הון עצמי של החברה שאינה נדרשת להחזירו אלא מצפה לקבל תשואה גבוהה ככל האפשר על השקעת ההון.
    2. הון זר – הון המגויס ממקורות זרים לחברה שהחברה צריכה להחזיר בתוספת ריבית.
    3. משקיעים אסטרטגיים (חברות משקיעות)
    4. משקיעים פרטיים – מלאכים
    5. מענקים – פרויקט תנופה, של המדען הראשי, נועד לסייע ליזמים טכנולוגיים מתחילים. ההגשה לפרויקט מורכבת ממילוי והגשת טפסים. תהליך הסינון מתנהל מול רפרנט של תנופה. לפרויקט מסלולים שונים.
    6. חממות טכנולוגיות – מסגרות תומכות המאפשרות ליזמים מתחילים, בעלי רעיונות טכנולוגיים חדשניים, לפתח את הרעיון שלהם למוצר מסחרי ולהקים עסק חדש לצורך מסחורו. זוהי תכנית לאומית המתנהלת בהנחיית ובתמיכתה

      של לשכת המדען הראשי של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה.

      מטרות החממות הטכנולוגיות:

  • כדי שלא ילכו לאיבוד רעיונות טובים, לוקחת למעשה המדינה, במסגרת התוכנית, את אותו סיכון שהמשקיעים אינם מוכנים לקחת ומממנת את השלב הקריטי של הפיתוח.
  • באמצעות החממות הטכנולוגיות היא מספקת ליזם את המקום, המשאבים הכספיים, הכלים, ההנחיה המקצועית, והסיוע האדמיניסטרטיבי – המאפשרים לו להפוך בתקופת החממה מרעיון ערטילאי למוצר שהוכיח את היתכנותו, את יחודו ויתרונותיו ואת הצורך של השוק הבינלאומי בו.
  • תקופת הפעילות בחממה מגדילה באופן ניכר את סיכוייו של היזם לגייס השקעה פרטית ,להתחבר לשותף אסטרטגי ולצאת מן החממה כעסק עצמאי.

תנאים מיוחדים:

  • חלוקת הבעלות ההתחלתית בפרויקט תהיה בהתאם להוראות.
  • יוחזרו למדינה תמלוגים מתוך מכירות בגובה המענק עפ"י כללי ועדת החממות.
  • ייצור המוצר המפותח ייעשה בישראל.
  • הטכנולוגיה המפותחת לא תועבר לחו"ל.
  1. קרנות הון סיכון – Fund
  • קרן השקעות פרטית אשר משקיעה כספים במיזמים אשר הסיכון בהם הוא גבוה.
  • הקרן לוקחת לעצמה אחוזים ניכרים מהון המניות של החברה בה היא משקיעה כפיצוי על הסיכון

הרב.

  • רוב המיזמים כושלים והחברות נסגרות.

מאפיינים:

  • הסיכון – תשואה שלילית
  • פוטנציאל לתשואה גבוהה IRR >15%
  • השקעה בחברות פרטיות (אין שקיפות)
  • השקעה אקטיבית במיזמים (ניהול, אסטרטגיה, שיווק)
  • מקסום תשואה ע"י אקזיט (מכירת החברה , הנפקה)

המשקיעים בקרנות הון סיכון: מוסדות פיננסיים, קרנות פנסיה, תאגידים ופרטיים.

מחזור החיים של קרן הון סיכון (12-8 שנים):

1 . השקעה

2 . יצירת ערך

3 . מימוש השקעה

4 . החזר למשקיעים

– בסוף התקופה הקרן מפורקת ומחזירים כסף למשקיעים

– הקרן צריכה לבצע את רוב ההשקעות בשנים הראשונות של מחזור החיים

יתרונות וחסרונות מנקודת מבטו של היזם:


מנקודת מבט הקרן:

  • שוק – מוצר אשר יש לו שוק.
  • צוות – ניהול , טכנולוגיה , שיווק.
  • טכנולוגיה – תקפה בעוד מספר שנים.
  1. המראה – הקמת המיזם על כל הפעולות הכרוכות בו – הסכם מייסדים, ייסוד החברה, חוזי העסקה ושכירות וכד'.

    חברה בע"מ הינה התאגדות של אדם או מספר בני אדם ו/או חברות, אשר התאגדה ונרשמה ע"פ חוק החברות. החברה מקבלת מעמד של "אישיות משפטית נפרדת".

    ההפרדה מגינה על בעלי החברה מפני: קשיי תזרים, חובות לקוחות, חובות ספקים; סיכונים כלכליים: מיתון, מצב ביטחוני לא יציב, אינפלציה; אחריות לנזקים, התחייבויות חוזיות, חשיפה לתביעות, חבות במיסים ועוד.

  2. נסיקה – ניהול הצמיחה, ניהול שוטף של החברה "מוטה צמיחה" – שיווק אגרסיבי, ניהול יצירתיות וחדשנות, שכירת

    עובדים נוספים, גיוס הון נוסף ועוד.

     

סוגי המצאות

  • שירותים – משלוחים, מסעדות, טיפולים…
  • מוצרים – המצאות, מאכלים, קוסמטיקה…

צריך פתיחות מחשבתית

תכונות היזם

  • ניצוץ – יצירתיות
  • בדיקה – ניהול
  • תכנית – סדר וחשיבה מובנית
  • האצה – שכנוע ויצירתיות
  • המראה – יכולת התמדה
  • נסיקה – ניהול ומנהיגות


+ 8 = שתיים עשרה

תואר ראשון
תואר שני
מרצים