שם הכותב: תאריך: 06 דצמבר 2014

מגמות כלכליות מרכזיות: שחיקת מעמד הביניים

מעמד הביניים צודק הוא באמת הולך ונעלם בעיית איהשוויון אינה נובעת מהתבססות שכבת אוליגרכים אלא מתפרשת על פני כל העשירונים

מתוך: מירב ארלוזרוב, The Marker

ככל שעוברות השנים מעמד הביניים הישראלי נשחק ומתפלג לקצוותמעטים מתקדמים לשוק העליון ומרביתם נהיים אוכלוסייה חלשה יותר מבעבר. פניה לקצוות: מעמד הביניים הוא כבר לא שוקבעקבות קריסת מעמד הביניים משתנה הצריכה. רשתות מוצרי היוקרה משגשגות, וכך גם רשתות הפונות לבעלי הכנסה נמוכה, מי שבאמצע מאבד את הזהות וההגדרה שלו.

בעקבות המשבר הכלכלי ויוקר המחייה, הייתה ציפייה כי הצריכה היוקרתית תצטמצם ותהפוך לצנועה יותר, אך למעשה קרה בדיוק ההפך ומוצרי היוקרה החלו לתפוס נתח שוק משמעותי יותר.

יחד עם זאת, רבים מורידים מחירים ומפתחים מוצרים חדשים וזולים יותר.

  • מוצרי בייסיק (הוטחבילה בסיסית או טריפל), מותגים פרטיים (לייף של סופר פארם).
  • הורדת מחירים יכולה להיות מחושבת ולעודד את הצרכנים לקנות דרך פלטפורמות שבהן עלויות התפעול נמוכות יותרקנייה באינטרנט.
  • מבצע לקהל מיוחדAIG לנשים
  • תזמון מיוחדבלאק פריידי, יום הרווקים הסיני וכד׳.
  • הנחות דחויותמתנה לקנייה הבאה

 

המחרת ערך:Value For Money ) VFM)

תועלת מקסמאלית במחיר הוגן (לא הזול ביותר)

  • מוצרים/פעילויות שמסייעים לצרכן לחסוך בעלויותמכונית חשמלית שחסכונית בדלק, מכונת כביסה שחוסכת במים.
  • שיתופי פעולהשימושיים לצרכןכרטיס אשראי של YOU שעושים שת״פ עם חברות דלק, חנויות ורשת סלולרית.
  • תגמול בגין קניה מתמשכת (גם אם סכום הקניה אינו גדול)- Cashback של פועלים, המפתח של דיסקונט, מועדון לקוחות של חברות.
  • חדשנות מוצריתפיתוח מוצרים חדשניים בעלויות נמוכות. פיתוח מזוודות קלות ונוחות יותר במחיר יותר נמוך.

 

מוצרי יוקרה

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000978047

  • התמקדות בקהל מוצרי היוקרה
  • הפצה סלקטיבית עם שירות אישי
  • איכות אמיתיתתפירה ביד, חומרים ייחודיים
  • מיצוב יוקרתימרגישים יותר טוב עם מוצר כזה. גם אוכלוסיות חלשות יותר לפעמים ירצו מוצר יוקרה בשביל שיועיל להם למיצוב האישי.
  • מחירים גבוהיםאין הנחות או סוף עונה
  • קישור לסגנון חיים, תועלות סימבוליות משקפיים של D&G ולא של קרולינה למקה.

מותגי היוקרה לא ימותו בגלל שיש צורך לאדם בבולטות בתחרות האנושית.

קפרר טוען שבניגוד לחברה המעמדית שהייתה לפני מאה שנה שבה המותרות היו שמורות רק למעמדות מסויימים, כיום התפיסות הדמוקרטיות גורמות לכך שכל אחד מרגיש שיש לו זכות למותרות.

אשנים מנסים ליהנות מההרגשה של להיות עשיר, גם אם רק לזמן קצר, וכל אחד רוצה לקחת חלק קטן בחיים הגדולים של העשירים. לכך תורמת גם המדיה שמציגה אותם כאייקונין של תקופתם.

קפרר צופה התפתחות של שלושה סוגים מרכזיים של מוצרי יוקרה בהתאם לאוכלוסיות שונות:

  1. מוצרים למאיונים העליונים שאוהבים מותגי יוקרה שמוכרים רק להם. לרוב מזוהים על ידי סימן היכר כמו דפוס מסויים.
  2. מוצרים למעמד נמוך עם יותר כסףמשוועים לסמלי מעמד וקנים סממני סטטוס חיצונייםמחקר מצא מתאם גבוה בין הרבה כסף ומעמד נמוך לחיפוש אחר סמלי סטטוס.
  3. בעלי אמצעים נמוכים ומעמד נמוךאליהם מכוונים בעיקר החיקויים.

 

מגמות חברתיות מרכזיות

מודל הדורות –"Generation"

(ויליאם שטראוס וניל האווי 1991)

מודל "הדורות" מגלה
גלגל
חוזר
בתולדות
האדם
המערבי ב 500- השנים האחרונות.

בכל
אחד
משבעת
סיבובי ה"גלגל״ (שכל
אחד
מהם
נמשך
בערך כשבעים שנה) מתגלים ארבעה דורות אופייניים, שהתנהגותם בכל סיבוב זהה בתכלית.

  • במעגל
    השביעי,מעגל
    חיינו
    הנוכחי,מסיים
    את
    השפעתו הדור השלישי, ונכנסת השפעתו של הדור הרביעי.

אנחנו נמצאים במעגל השביעי בדור השלישיתחילת הדור הרביעי:

דור הבייביבומרס 1940-1960        אידיאליסטים

חדורי מוטיבציה לשנות את עולם הערכים הישן. אסטרטגיה של שתיקה.

לא מבקרים או מאתגרים את המנהיגות אלא מקבלים מרות בתקופה של משבר כדי לאסוף את השברים.

בהתבגרותם ילדי הפרחים, אידיאליסטים.

דור הX    1960-1980            מגיבים

אינדיבידואליסטים, נולדו להורים מהפכנים ואידיאליסטיים. שואפים ליציבות חברתית ומוסדית ולא לפנטזיות.

אסטרטגיה של מימוש עצמי, מוכנים לשלם מחיר משפחתי ופיסי בשביל ההצלחה החומרית. וורקוהוליסטים.

דור הY    1980-2000            מוחצנים

מורד בחברה, אינו מקבל סמכות, חסרי אמון במערכות ובמנהיגות המושחתת,

מנסים לתקן את השבר החברתי. • ערכי גלובליזציה, חזרה לערכי משפחה, הכרה בקבוצות שוליים. • פחות מתגייסים או לא הולכים ליחידות מובחרות , פחות עושים מילואים.

דור הZ    2000-2020            מסתגלים

אינם מכירים את דור המייסדים הראשון, גדלים באווירה חנוקה עקב הגנת יתר,

מתחנכים לקונפורמיזם.

ירצה לתקן את העוולות כמו אקולוגיה וניכור אישי וחברתי. דור מתקני עולם. בדור

זה נוצרת קטסטרופה צבאית, כלכלית או חברתית או כולן יחד. ישקיעו יותר

בחברה, ידאגו לבריאותם ולבריאות ילדיהם

שייך לנושאים: התנהגות צרכנים


4 + שש =

תואר ראשון
תואר שני
מרצים