שם הכותב: תאריך: 29 אוקטובר 2013

מבוא – עקרונות בהתנהגות – שיעור שני

תאריך : 24.10.13, יום ה'.
מרצה: רויטל אלטברגר.
שעות קבלה: 12:30-13:30. חדר: ח5.

תהליך התפיסה:

  1. הכרת תהליכי תפיסה בסיסיים.
  2. הבנת הטיות התפיסה השכיחות והשלכותיהן.
  3. חשיבות תהליכים תפיסתיים בסביבה הארגונית. דגש חברתי.
  4. מרכיבי תהליך התפיסה:

                                 א.         חישה- שימוש בחושים לצורך קליטת המצב – ראייה, מישוש, מגע.

                                 ב.         תפיסה- פרשנות קוגניטיבית של המצב.

תפיסה – תהליך מתן משמעות:

הסקת מסקנות מתוך אוסף תחושות בודדות.
השלמת נתונים שלא קיימים כדי להתאים לסכמה / מודל מוכרים.
גישה אסוציאטיבית אל מול גישת ה"גשטלט".

הגישה האסוציאטיבית – הנחת יסוד:
אם שני רעיונות או תחושות דומים זה לזה, מנוגדים זה לזה או סמוכים זה לזה- יווצר ביניהם קשר, כך שאם נציג רעיון אחד, נעורר את האחר.
הגישה האסוציאטיבית בוחנת איך אירועים שונים מתחברים במוח ליצירת תהליך למידה.
גירוי  <-> תגובה.

גישת ה"גשטלט" – הנחת היסוד :
אנו חווים את העולם בתפיסה תבניתית. כוחות קוגניטיביים פועלים במטרה ליצור תבניות תפיסתיות לארגון הקלט החושי.
גירויים בודדים הופכים למערכת של גירויים מוכרת למוח ובעצם נחשבים כ"אחד" בסופו של דבר.
עקרון הקרבה: יצירה וקיטלוג של תבניות שאנו מכירים. אנו חשופים כל הזמן לגירויים ואין ביכולתנו להיות מרוכזים לכל מה שקורה בכל רגע נתון. רצף של צורות דומות יראו כמו "שורה" או "טור", הצבע הלבן תמיד משמש לנו כ"רקע".
עקרון הסגירה : היכולת להשלים את מה שאנחנו רואים, למשל סוף של משפט או ציור.
עיקרון הדמיון:
כשפוגשים אדם חדש, אנו מקטלגים אותו לפי התכונות שלו ומחפשים בו משהו שדומה לאנשים אחרים שאנחנו כבר מכירים.
עיקרון הקיבולת המוגבלת: יש לנו הגבלה לכמות הנתונים שאנחנו מסוגלים לעבד, ולכן אנחנו מאבדים מידע שאין ביכולתנו לעבד. בסופו של דבר הריכוז שלנו יצליח להתרכז קודם כל בפעולה הפשוטה יותר שמצריכה פחות מאמץ. דוגמה: אדם מנסה ללמוד מקריאה בספר ולפתע הטלפון מצלצל, סביר להניח שיאבד ריכוז לטובת הטלפון.
הקשב שלנו תמיד הולך למה שבולט באותו רגע כמו צבע.

מה קודם למה?
הגירוי ואז הפרשנות, או הפרשנות שמודבקת באופן אוטומטי לגירוי? (מלמטה למעלה או מלמעלה למטה).
תפיסה מושפעת מהֵקְשר והוא תלוי בעיני המתבונן.
שני תהליכים תפיסתיים:
האם אני קודם חש ואז עושה עיבוד?
או שאני משתמש בתבנית קבועה מראש ומלביש אותה על החוש.

יש הטוענים כי החושים מנצחים הכל, ולכן למשל אנחנו נתקלים במקומות שדואגים לפזר ריחות נעימים בחנות כדי למשוך לקוחות, או שאנחנו רואים חנויות עם חלונות ראווה מאד מושקעות כדי למשוך את הלקוחות פנימה.

בסופו של דבר הדעה הרווחת במחקרים היא שיש שילוב של שני הגישות.
ככל שהשנים חולפות ואנו גדלים, התפיסות שלנו נהיות יותר ויותר מקובעות וקשה לנו להשתחרר מהדפוסים שהתרגלנו אליהם.



6 − שתיים =

תואר ראשון
תואר שני
מרצים