תכנית עסקית שיעור 2
שלבי היזמות- הבסיס לתכנית עסקית:
- ניצוץ- רעיונות, הזדמנויות
- בדיקה- בדיקת היתכנות (בדיקה טכנולוגית, בודקים האם הרעיון יכול לעבוד, היתכנות כלכלית)
- תכנית עסקית
- האצה- גיוס הון (גם על ידי גיוס המונים)
- המראה- הקמת המיזם
- נסיקה- ניהול הצמיחה
מהי התכנית העסקית? מסמך ניהולי המספק תמונה עתידית כוללת של העסק: התוכנית מובנית מפרקים. אין נוסח אחיד, זה בד"כ מותאם לצורכי הפיתוח. תכנית עסקית היא דינאמית ויש לבחון אותה לפי ההזדמנויות שיש בסביבה.
מטרות התכנית העסקית:
מדוע כדאי להכין תכנית עסקית? |
מה רוצים להשיג בעזרת התכנית? |
מטרות פנים |
מטרות חוץ |
מבניות וסדר |
גיוס השקעה/ הלוואה |
גישה עסקית אובייקטיבית |
איתור שותף/ משקיע אסטרטגי |
מסמך ייחוס |
איתור גורם לשיתוף פעולה עסקי (מיזם משותף) |
איתור ערוצי שיווק |
מי קורא את התכנית העסקית?
מנהל/עובדים בתוך העסק וגם משקיעים מבחוץ, בנקים (לעסקים בעיקר בתחום הנדל"ן), ספקים (שנותנים אשראי ספקים) ועוד.
תהליך התכנית העסקית:
- הגדרת הרעיון- חזון ומשימת על
- חקירת ניתוח הסביבה והחברה
- תכנון עסקי אסטרטגי
- תכנון אופרטיבי (פונקציונאלי)
- תכנון ותכנית פיננסית
- כתיבת ועריכת התכנית העסקית
הגדרת הרעיון העסקי
- המוצר/ השירות- פתרון לצורך. צריך צורך אמיתי שקיים ושאנו יודעים לתת לו את הפתרון.
- המוצר/הפתרון- צורך המחפש פתרון VS פתרון המחפש צורך-
- האם באמת ישנה בעיה? מהם הפתרונות הקיימים?
- מהו הפתרון המוצע ומדוע הוא בעל פוטנציאל?
- מקורות הצורך בשוק? צורך חוקי, צורך ייעולי, צורך חברתי
אנו מחברים בין הצורך להזדמנויות עסקיות.
הזדמנות עסקית- שינויים בסביבה העסקית היוצרים או מחדדים צרכים בלתי מסופקים בשוק.
מודל מהות העסק- ABELL
המודל בא לענות על השאלות- למי? איך? ומה?
כלומר- למי משווקים את המוצר/שירות, מי הם הלקוחות? מה הן התועלות ומה הם הצרכים עליהם עונה המוצר/ השירות? איך מספקים ומה הן הדרכים לספק את צרכי הלקוחות?
מה הצרכים ומה הפתרונות להם? איך העסק מספק את הצורך?