כלכלה מיקרו – שיעור 11
חלוקת הנטל בין הצרכנים ליצרנים-
1. ביקוש קשיח לחלוטין והיצע רגיל => המחיר לצרכן עולה בכל גובה המס => כל הנטל על הצרכן.
(מחיר לצרכן=מחיר בסיסי+מס, מחיר ליצרן=מחיר בסיסי, הכמות החדשה שווה לכמות הישנה).
2. ביקוש רגיל והיצע גמיש לחלוטין => המחיר לצרכן עולה בכל גובה המס => כל הנטל על הצרכן.
(מחיר לצרכן=מחיר בסיסי+מס, מחיר ליצרן=מחיר בסיסי, הכמות החדשה קטנה מהכמות הישנה).
3. ביקוש גמיש לחלוטין והיצע רגיל => המחיר ליצרן יורד בכל גובה המס => כל הנטל על היצרן.
(מחיר לצרכן=מחיר בסיסי, מחיר ליצרן=מס פחות מחיר בסיסי, הכמות החדשה קטנה מהכמות הישנה).
4. ביקוש רגיל והיצע קשיח לחלוטין => המחיר ליצרן יורד בכל גובה המס => כל הנטל על היצרן.
(מחיר לצרכן=מחיר בסיסי, מחיר ליצרן=מס פחות מחיר בסיסי, הכמות החדשה שווה לכמות הישנה).
* הקבוצה שאצלה העקומה קשיחה יותר סובלת מהמס.
העלאת גובה המס (S+T2)-
תקבולי הממשלה לאחר העלאת גובה המס תלויים בגמישות הביקוש-
- גמישות הביקוש שווה ל-1 => הוצאת הצרכנים ללא שינוי, פדיון היצרנים יורד => תקבולים עולים.
- גמישות הביקוש קטנה מ-1 => הוצאת הצרכנים עולה, פדיון היצרנים יורד => תקבולים עולים.
-
גמישות הביקוש גדולה מ-1 => הוצאת הצרכנים יורדת, פדיון היצרנים יורד => לא ניתן לדעת תקבולים.
* הוצאת הצרכנים = מעבר מB1 לB2.
* פדיון היצרנים = מעבר מC1 לC2.
* בניתוח מוצרים תחליפיים/משלימים, המחיר הקובע את תגובת עקומת הביקוש למוצר השני הוא המחיר שמשלם הצרכן.