שם הכותב: תאריך: 01 ינואר 2015

כלכלה מיקרו – שיעור 10

 

 

שווקים חלקיים-

 

שינויים בהתנהגותה של קבוצת צרכנים או יצרנים מסוימת יכולים להשפיע על שיווי משקל בשוק המוצר. כדי לבדוק כיצד השינוי בשיווי משקל ישפיע על אותה הקבוצה שבה לא חל השינוי יש להציג 3 גרפים (של קבוצת השינוי, הקבוצה ללא השינוי ושל השוק) ולאחר מכן לפעול לפי השלבים הבאים:

מצב מוצא-

  1. זיהוי הקבוצות:

    אם מדובר בקבוצת צרכנים -> השרטוט יהיה של עקומת הביקוש (D).

    אם מדובר בקבוצת יצרנים -> השרטוט יהיה של עקומת ההיצע (S).

  2. הצגת נקודת שיווי משקל במצב המוצא.
  3. חוזרים חזרה לכל קבוצה בנפרד.

מצב לאחר השינוי-

  1. זיהוי השינוי.
  2. הצגת נקודת שיווי משקל לאחר השינוי.
  3. חוזרים חזרה לכל קבוצה בנפרד.

 

התערבות ממשלתית – מיסים

 

 

שיווי משקל שנוצר בתחרות משוכללת לא בהכרח עולה בקנה אחד עם מטרות חברתיות, ערכים או מדיניות פוליטית של הממשל. ייתכנו מקרים שבהם הממשלה תהיה מעוניינת להתערב בשוק כדי לשנות את המחיר והכמות שנקבעו בשיווי המשקל התחרותי.

 

מיסים עקיפים- התערבות ממשלתית בשווקים בדרך של מיסים המוטלים על המוצרים.

 

השפעת המס (T) על שיווי המשקל בשוק-

  • המחיר לצרכן (P2)- יעלה אך לא בכל גובה המס (P1<P2<P1+T)

    * במצב שבו עקומת הביקוש קשיחה לחלוטין, הצרכן ישלם את כל המחיר (כולל גובה המס).

  • המחיר ליצרן (P3)- יירד אך לא בכל גובה המס (P1-T<P3<P1)
  • גובה המס (T)- המחיר לצרכן פחות המכיר ליצרן (T=P2-P3)
  • תקבולי הממשלה ממיסים- גובה המס כפול הכמות הנמכרת לאחר המס (T * Q)

     

    שלבים בהצגת מס דרך עקומת ההיצע-

    1. הצגת נקודת שיווי משקל תחרותי (A).

    2. קביעת המחיר שישלם הצרכן (P לצרכן)- נקודת המפגש של עקומת S+T (ההיצע עם המס) עם עקומת הביקוש המקורית (B).

    3. קביעת המחיר ליצרן (P ליצרן)- הנקודה על עקומת ההיצע המקורית שבה הכמות שווה לכמות של הנקודה בה מוצג המחיר לצרכן (C).

     

שייך לנושאים: כלכלה מיקרו, רונית לוין


חמש + 8 =

תואר ראשון
תואר שני
מרצים