שם הכותב: תאריך: 22 אוקטובר 2013

מה זה שיווק?

שיווק –היא פעילות ניהולית ואנושית שמטרתה היא לאתר צרכים ורצונות כלומר המוקד של העשייה השיווקית נעוץ במשפט שאומר השיווק קודם כל עוסק בלאתר צרכים ולא רק אלה גם לספק אותם.

את כל הפעילות הניהולית הזו הוא עושה באמצעות תהליך החליפין: הפירמה מוסרת ללקוח את המוצר שלה והלקוח בתמורה מוסר לה את הכסף שלו.קיים תהליך חליפין בין הפירמה ללקוחות שלו.

אם אנו חושבים שלזהות צרכים של לקוחות זה דבר פשוט אז זו טעות כי זה ממש לא.

אחד הדברים היותר מורכבים ויצירתיים זה לאתר צרכים של לקוחות. לא תמיד הלקוח יודע להגדיר מה הוא רוצה, זה בעצם התפקיד של הלקוח לבוא ולאתר את צרכיי הלקוח.

מארק צוקרברג לדוגמא:עורר שני צרכים בפיתוח המוצר: 50% עורר צורך לחשוף את עצמם 50% להציף אחרים.

לדוגמא :ריח באבקת כביסה-ישנו סוג מסוים של מחקר בשיווק שנקרא מחקר אתנוגראפי זהו מחקר שלא מסתפק בלשאול את הלקוח מה הוא עושה אלה הוא מתצפת עליו בזמן אמיתי אם אני רוצה לדעת איך נעשית פעולת הכביסה אני שולח תצפיתנים לבדוק את זה אצל הלקוחות-שנייה לבדוק שהאישה תולה את הבגד היא מריחה את הבגדים ואז תולה וכל השאר היסטוריה

לא תמיד הלקוח יודע להגיד מה הוא רוצה ומה הוא צריך,הגדולה של השיווק היא להסתכל, לחשוב ולעורר צרכים קיימים ולהוציא אותם החוצה!!

שיווק לא מייצר צרכים אלה מעורר צרכים, הצורך קיים אי השיווק תפקידו להגיע ולפתוח את המפתח בדרך לליבו של הלקוח.

מה קרה שהשיווק הפך להיות מוקד? למה דווקא עכשיו?

אנחנו רואים שהחל משנות ה 70 חל שינויי במגמה ,משוק של עוטפי ביקוש לשוק של עוטפי עצה –אם בעבר היינו עומדים מול מוצר אחד של שמפו, אבקת כבידה וכו'. היום הלקוח עומד מול מגוון אינסופי כמעט בכל מוצר ,אם בעבר אמרנו אין ללקוח ברירה והוא חייב לקנות את המוצר היום זה כבר לא ככה , היום יש מגוון גדול ולכן כשיש הרבה אלטרנטיבות אין ברירה לבעלי העסקים אלה לשאול שאלה בסיסית :מה אני יכול לעשות כדי לגרום ללקוח לבחור דווקא בי ולא באחר?ליצור תחרות. התחרות היא המאיץ המרכזי שגרם להתפתחות השיווק-זה מה שמייחד את זה שהלקוח יבחר דווקא בי ולא באחר.

פירמה אם היא רוצה לפרוץ ולצמוח בשווקים היא מחויבת לתת מענה אמיתי ללקוח שלה והיא צריכה לתת את המענה הזה בסביבה שהיא סביבה דינמית .

הסביבה שבה פועלת הפירמה היא לא סטטית ,יש רגולציה, מתחרים נכנסים ויוצאים ואני בתוך הסביבה הדינמית הזו צריך להוביל את (הספינה) הפירמה שלי לחוף מבטחים. אבל זה לא נגמר פה כי לא מספיק להוביל את (הספינה) הפירמה לחוף מבטחים, אני צריך לעשות זאת בצורה יעילה יותר מהמתחים.

ההשוואה הזו למתחרים תמיד תרדוף אותנו וילווה את החיים העסקיים כל הזמן ,גם אם אנחנו עושים את העבודה הכי מצוינת זה לא מספיק אם המתחרה עשה צעד אחד טוב יותר מאיתנו ,בעצם כל הפעילות השיווקית של הפירמה נמדדת מול המתחרים.

מכירה:

מכירה היא חלק מהתהליך שמתבטא בעיקר במשא ומתן לסגירת העסקה. חלק שמגיע לקראת סוף התהליך השיווקי.

כלומר ,התהליך השיווקי מתחיל הרבה מאוד זמן לפני המכירה בפועל .לפני המכירה בפועל יש מספר דברים כגון :זיהויי צרכים, פיתוח מוצר, קמפיין , ואילו המכירה היא כמעט האקט הסופי של השיווק. אחרי המכירה מתחיל השירות ושימור לקוחות, אם עשית את הפעולה השיווקית בצורה טובה והמוצר הוא טוב אל תדאג למכירה היא תגיע לבד .אם אתה מתאמץ למכירות זאת אומרת שהמכירה לא הייתה טובה.

 

מגמות עדכניות בשיווק:

ישנם כמה דברים מאוד מאוד קריטיים שקוראים בשיווק בשנים האחרונות:

גלובליזציה: הורדת חסמים תרבותיים ,הורדת חסמים כלכלים הורדת חסמים רגולטורים מה שנקרא פעילות של פירמה יכולה להיות באמצעות זה שהיא מוצאת סגמנטיים גלובליים.פנייה אחידה ,שפה אחידה לכולם. השפה היא שפה אחידה לכן נייק לדוגמא תצליח בכל העולם לא רק אצלנו.

העידן הדיגיטלי:זמינות דיאלוג מהפיכה- מביאה לשינויי מהותי בכל מקום עסקי ובוודאי בקטע השיווקי.

שיווק שלא למטרות רווח מלכ"רים-( תנו לחיות לחיות)    

אתיקה ואחריות תאגידית: דאגה לחברה ופעילות עסקית אתית הופך להיות בלב ליבה של החברות. ובישראל זה אותו דבר ,המגמות ,השינויים בשיווק לא פוסחים עלינו ,שיווק ישיר ומגוון, שירות לקוחות, מותגים, זכיינות ,סבסוד של מרכזי קניות, מחקר שיווקי -כל אלו מדגימות את התגית השיווקית של ישראל בהמון דברים.

מושגים עיקריים:

צרכים: צורך היא תחושה אנושית של מחסור או במילים אחרות פער בין מצב מצוי לרצוי ברגע שהלקוח חש בפער בין המצב הרצוי למצוי הוא מרגיש תחושה של צורך.

ובאמת אנו מלאים בצרכים יש לנו צרכים פיזיולוגים(קיומים לאדם באשר הוא אדם-(רעב צמא מין שינה וחמצן) אך הם לא היחידים יש לנו צרכים חברתיים הצורך להיות אוהב נאהב לקבל הכרה צרכים אישיים להגשים את עצמי לבטא את עצמי.

האדם הוא מורכב אז בצרכים הפיזיולוגים אנו לא שונים מהחיות אז ישנם צרכים שמבדילים את השוני מותר האתר מן הבהמה. מה שחשוב הוא להבין שצורך הוא אוניברסאלי כל בן אנוש רוצה להיות אהוב נאהב.

רצונות: זה ביטויי מעשי לסיפוק הצורך איך אנו מספקים את הצרכים ופה כבר קיימת השפעה של הסביבה התרבותית כי לדוגמא: אדם רעב ביפן יכנס לאכול סושי ואילו בארצות הברית מקדונלס למה ?כי הרצון משתנה בגלל הסביבה התרבותית .הצורך הוא אותו צורך ,הרצון משתנה.אבל לא רק זה מושפע ,אלה יש גם השפעות חברתיות שונות אחד יכנס לאכול ברפאל ואחד במסעדת פועלים

גם מאפיינים משפיעים על רצונות שונים שני אחים הגרים יחד עם אותה סביבה תרבותית וחברתית יממש את הצורך בבריאות בסביבה שונה אחד ירשם למכון כושר והשני יתחיל לצרוך תוספי תזונה הצורך הוא אותו צורך הרצון משתקף בצורה שונה.צורך כשהוא מוצר תרבותית הופך להיות רצון.

 

ביקושים:ברגע שרצון מגובה על ידי כוח קניה הוא הופך להיות ביקוש.

ביקוש זה רק כאשר יש לקוחות שמעוניינים לשלם כסף עבור המוצר, כל עוד איש השיווק לא זיהה שיש לקוחות שמוכנים לשלם כסף עבור המוצר אי אפשר להגיד שיש ביקוש

אם נשאל לדוגמא למי יש רצון לטלוויזיה 150 אינצ' בסלון כולם יצביעו. האם אני יכול להגיד שיש ביקוש? לא. כשאני אגיד שהטלוויזיה עולה 45000 יהיו סטודנטים שיגידו אני רוצה רק אז יהיה ניתן להגיד שיש ביקוש.

מוצר: מוצר הוא כל דבר שמציעים אותו בשוק אם זה לצורך רכישה תשומת לב ותפקידו של המוצר הוא לתת מענה לצורך אם מוצר לא נותן מענה לצורך אין לו זכות קיום.

קיימים סוגים שונים של מוצרים:

  1. סחורה-סחורה ה משהו מוחשי שאפשר לגעת להרגיש לחוש
  2. שירותים-משהו לא מוחשי שאי אפשר לגעת(רוב המוצרים שאנו רוכשים הם שירותים) אחד המדדים הגבוהים להתפתחות מדינה זה אחוז השירותים במדינה (פיננסי בנקאות סלולר וכו' ולכן זה תחום מאוד מתפתח.
  3. אירועים-מסיבות אירועים כאלו ואחרים
  4. חוויות-דיסני משווקת רגעים קטנים של אושר
  5. שיווק אנשים-כגון לקראת בחירות איש יחסי ציבור להקרין תדמית חיובית
  6. שיווק מקומות-תיירות,לשווק ערים במדינה טוב יותר, לשווק את ישראל
  7. שיווק מידע-אתרי אינטרנט השוואות שמנסים לשווק עצמם על ידי מידע על המוצרים
  8. שיווק רעיונות -זכויות יוצרים פטנטים, "גלעד שליט בבית" הוא סוג רעיון שקודם על ידיד כל קמפיין שיווקי אחר

כל אחד מדברים אלו הוא סוג של מוצר, מכאן ואילך כל התיאוריות והמודלים שנלמד רלוונטיים לכל אחד מסוגי המוצרים הללו, כל ההתנהלות המוצרית משקפת כל אחד מסוגי המוצרים הללו.

מותג: מותג זה שם, סמל ,סימן שנועד לבדל אותי מהמתחרים. חברה שבאה ומיתגה ועשתה סמל מסחרי זה- מותג!! דוגמא בטבלה הבאה:

מותג מוצר
במבה חטיף בוטנים
פלאפון טלפון נייד
קולה RC קולה
ג'יפ רכב 4X4
פריג'ידר מקרר

 

 

כיצד צרכנים בוחרים במוצר?

ערך לקוח:מתי נוצר ללקוח ערך ממוצר? כשקושרים את המילה ערך אנו קושרים את המילה תועלות.

לנסקר אמר שאי אפשר להתייחס רק לתכונות הפונקציונליות של המוצר אלה לנוחות ,לתועלות שאני מספק ללקוח.כשאנחנו קונים מוצר צריך לשאול מה התועלת שהלקוח מקבל. הערך נוצר אם אני מצליח לתת תועלות יותר רבות מהמתחרה שלי.(נוחות, חוויות קנייה). כל הזמן לשאול את עצמי בהקשר של מוצר איזה ערכים נוספים המוצר נותן. הצרכן אינו נותן מוצרים כי אם סל של תכונות המעניקות לו תועלות.

חברה משקיעה כסף זה לא חוכמה העניין הוא להוזיל עלויות ולייעל את הערך. לדוגמא עגבניות שרי-יש מנוקות מהעלים ויש עם עלים-עם העלים עולה יותר כי זה נותן תחושה ללקוח שזה טרי יותר טבעי יותר וכו'. בלי העלים עוליםם יותר לאיש שמגדל כי הוא משקיע יותר כך אנשי השיווק מייצרים ערך דרך הוזלת העלויות זה האתגר האמיתי ולא לייצר ערך דרך השקעת כסף.

דוגמא נוספת: ריבות-עד לפני כמה שנים היה קופסא פלסטיק יד מרדכי לקחו חתיכת בד וסרט ושמה מסביבה לפקק זה עלה אגורות בודדות והיא ייקרה את המחיר של הרבה ב 30% ואנשים משקיעים וקונים כי זה נראה בייתי הוספתי ערך של בייתיות למוצר שלא היה קיים לפני –זה שיווק.

סיפוק לקוח: ממה מורכב שביעות הרצון של הלקוח ממה היא מושפעת וכשאנו מסתכלים עלייה אנחנו אומרים שהדבר המרכזי שמשפיע על שביעות הרצון הוא הפער בין הביצועים לבין הציפיות בעצם כשאנחנו נכנסים לתהליך קנייה אנחנו נכנסים עם סט מסויים של ציפיות והשאלה אם נהיה מסופקים מרוצים או לא תלויה בהשוואה בין הציפיות לביצוע זה מביא אותי לשלושה מצבים:

1.הביצוע שווה לציפיות-רמת שביעות הרצון היא בסדר

2.הביצוע גבוה מהציפיות-הבאתי ללקוח משהוא שהוא לא ציפה זה מוביל לנאמנות ולעובדה שהלקוח יחזור שוב ושוב תקשורת מפה לאוזן

3. הביצוע נמוך מהצפיות– המצב הגרוע ביותר-ככל שאנשי מכירות מפריזים הצפיות גבוהות והביצוע נמוך ויש אכזבה.

לכן היום כאיש מכירות גם אם אתה יודע הכל אל תספר ללקוח אלה תיתן לו להיות מופתע כדי לייצר לך את גורם ההפתעה אצל הלקוח. לכן כיום אסור לך לייצר מצב שהלקוח יצא מאוכזב זה יכול להפיל עסק.

מי רוכש את המוצרים:?איפה המסחר מתנהל?

שוק:

אוסף של קונים ומוכרים המבצעים עסקאות במוצר מסוים בצורה ישירה או עקיפה.

רוב המסחר מתנהל בו זה מקום שבו מתאספים קונים ומוכרים ומבצעים עסקאות. ביצוע עסקאות יכול להיות בצורה עקיפה או ישירה.

מסחר פרונטלי(ישיר)-מסחר ישיר פנים מול פנים.

מסחר עקיף-אינטרנט,טלפון.

בארצות הברית : 90% – ישירה 10% – עקיפה.

בישראל: 95% ישיר 5% עקיף

השוק נחלק לשתי קבוצות:

  1. קונים בפועל: קבוצת הלקוחות שקונה אצלי בפועל זו הגדרה סובייקטיבית של בעל העסק כל עסק מגדיר לעצמו את קבוצת הלקוחות שלו, מה זה נקרא לקוח בפועל- חשוב מאוד להגיד כי המשלים של לקוח בפועל זה לקוח פוטנציאלי זה לקוח שלא אצלי אבל הייתי רוצה שיגיע אליי
  2. לקוחות פוטנציאליים\לקוח בכוח: לקוח שהוא אצל המתחרים או שטרם עוררתי בו את הצורך של המוצר שפיתחתי. שוק רווי-זהו מצב בו כולם נמצאים אצל המתחרים

כשחברה מעוררת צורך בוודאי שכולם נהנים מזה לכן עוררות צורך יכולה להיעשות גם על ידיד המתחרים שלי.

 

ניהול השיווק:

כל אותו תהליך שתל תכנון אבל לא רק תכנון אלה גם הוצאה לפועל של האסטרטגיה השיווקית של הפועל. ומכאן עולה השאלה איך מנהל השיווק עושה את האסטרטגיה איזה כלים יש לו לעשות זאת?

כלי אחד מרכזי נקרא תמהיל השיווק-אותם משתנים שנתונים לשליטתו שבאמצעותן הוא מוציא אל הפועל את האסטרטגיה השיווקית של הפירמה כדי להשיג את המטרות והיעדים לרשותו של מנהל השיווק יש מספר משתנים אנו נתרכז בארבעה כלים מרכזיים שעוזרים לנהל שיווק והן חלק מתמהיל השיווק.

  1. המוצר-איכות תפקוד דגמים מותגים אריזה גודל שירות אחריות והחזרות
  2. המחיר-מחיר קטלוגי הנחות הטבות תנאי אשראי תקופת תשלומים
  3. המקום-איך המוצר מגיע פיזית ללקוח איפה הוא קונה אותו. צינורות הפצה, (איפה למכור) כיסוי שוק(לוגיסטיקה) ,מלאי(כמות המוצר)
  4. המדיה-עוסקים בשאלה איך המסר מגיע ללקוח גם פה יש חלופות להעברת המסר כגון: קמפיין, אנשי מכירות מכירה אישית,קידום מכירות דרך האינטרנט שיווק ישיר.

על מנת לזכור אותם אנו מכנים זאת ארבעת המממים- תמהיל השיווק -ארבעת משכנים מרכזיים באמצעותן מנהל השיווק מוציא לפועל את האסטרטגיה שלו. כאשר מאחורי כל מילה מסתתר עולם רחב מאוד של מידע ושל תכנים.

בכל הסוגיות הללו עוסק איש השיווק ולכן בהרבה מאוד מקרים איש השיווק הוא בראש הפירמידה בארגון, כמעט ואין פינה שהוא לא מעורב בה או לא צריך להיות מעורב בה.

 

פילוסופיות לניהול השיווק

קיימות 5 תפיסות ניהוליות מובילות אשר כל אחת מהן מתבססת על הנחות שונות:

  1. תפיסת הייצור-מאחורי תפיסה זו מסתתרת הנחת מוצא שאומרת צרכנים מעדיפים את המוצרים הזולים והזמינים-הדגש:שיפור יעילות המוצר והפצת המוצר. מה שמצוי בהישג יד ובתחום הקנייה שלו ואם זה כך תפקידי כפירמה זה לשפר את יעילות הייצור את מערך ההפצה לראות איך אני מוזילה כדי לייצר ולהציג ללקוח מוצרים זולים וזמינים. לדוגמא: סלקום מאמצת תפיסת הייצור היא מזהה בשנות ה90- שהשוק מאוד רגיש למחיר ואומרת אם אני אספק ללקוח מוצר זול וזמין הוא יבוא אליי. העולם הוא לא הומוגני והתפיסה הראשונה מתבססת על קבוצת לקוחות שרגישה למחיר ופחות למוצר.
  2. תפיסת המוצר– נמצאת בקצה השני של הסקאלה הצרכנים יעדיפו את המוצרים שנותנים את מירב הביצועים האיכות והתכונות הלקוח רגיש לאיכות ופחות למחיר ואם זה כך הדגש בפירמה שפועלת בתפיסת המוצר היא להשקיע במוצר לשדרג אותו לשפר אותו.אבל היתרון נראה ברור איכותי וכו' אך החיסרון המרכזי של פירמה שפועלת על פי תפיסת המוצר נקרא קוצר ראות שיווקי. החשש הוא שברגע שאתה מאמץ לעצמך תפיסה שאתה שקוע במוצר אתה עשויי "לנטוש" את הלקוח לא לראות אותו לא לראות את הצרכים שלו. לדוגמא:קודקט-מצלמות פילים פעם בכמה שנים היו מוציאים מצלמות טובות יותר כל פעם משדרגים את המוצר את הכל הם שמו במוצר ומה שהם פספסו את הדיגיטל מה שלא כולם יודעים זה שב 1975 אחד המהנדסים של קודקט פיתח את המצלמה הדיגיטלית הראשונה ולא התייחסו אליו היא הייתה שקועה במוצר ולא הבינה מה מתרחש אצלה למזלה היא רשמה זכויות יוצרים על המוצר ו30 שנים אחר כך היא קיבלה רווחים מכל קנייה של מצלמה ע"י הלקוח.את המעבר של תועלות מתועלת במוצר לתועלת בנוחות היא פספסה אתה מתמקד במוצר ולא מסתכל הצידה איפה הלקוח רוצה להיות האם הוא שינה את דרכו וכו'. זה לא שפעילות של פירמה על סמך תפיסת המוצר היא שלילית אם אתה מחליט לעשות זאת תעשה זאת יחד עם הלקוח. החיסרון הוא שזה בה על חשבון איכות ושירות.
  3. תפיסת המכירות– מאחוריה עומדת הנחת מוצא שאומרת הצרכנים לא יקנו מספיק מהמוצרים שלי אלה אם כן אני אשקיע הרבה מאמצים כדי לקדם אותו ז"א שאנחנו ברוב המקרים נראה פירמות שמאוד מתמקדות בקידום אגרסיבי של המוצרים שלהם("לדחוף את המוצר ללקוח") כל המוצרים שנאלצים להשתמש בשיטות מכירה אגרסיביות :תרומות, מנויים לעיתון,ביטוח, מתבססות על תפיסת המכירות הם באות ואומרות אם אני לא אנקוט במסע אגרסיבי כנראה שהלקוח לא יבוא מעצמו. החיסרון המרכזי-שהמוקד שלה הוא המכירה ולא הלקוח הפירמות מלמדות את אנשי המכירות איך לייצר סגירות ואילו הלקוח פחות חשוב שביעות רצון הלקוח פחות חשובה לי.זה בעייתי כי השיווק חושב נאמנות לטווח הארוך השיווק המודרני לא מתייחס למכירה חד פעמית. שיטה זו יכולה לגרום ללקוח לא לחזור אליה.
  4. תפיסת השיווק– שיווק מודרני- פה לראשונה אנחנו מדברים על שיטתיות.אם אתה כמנהל עסק רוצה להשיג את המטרות של הארגון שלך יש שלבים, המפתחות להשגת מטרות הפירמה הם : 1. הגדרת שוק המטרה- קודם כל תגדיר את המטרה שלך, מי פלח השוק אליו אתה פונה. 2.אחרי שהגדרת את שוק המטרה אתה צריך להבין את הצרכים של השוק להבין את המטרות והרצונות שלו. 3. לשאוף לסיפוק ורווחיות -דרך שביעות רצון!!רווחיות שלא מוצגת על דרך שביעות רצון יכולה לפגוע בי. תנאי הסף לרווחיות על פי התפיסה השיווקית היא לקוחות מרוצים!!! תמיד שאצלי יהיה מרוצה יותר זה יבדיל אותי ויעשה אותי יותר טוב מהמתחרים.
  5. תפיסת השיווק ההוליסטי(למעלה-רחבה) –היא החדשה והמודרנית ביותר-בתפיסה זו יש ארבעה מוקדים: 1.
    השיווק הפנימי– שיווק אל מול העובדים אתה רוצה לצאת עם מוצר חדש לפני שאתה יוצא ללקוח שתף אותו לעובדים. אי אפשר לצפות שנציג מכירות ימכור מוצר אם הוא לא מאמין בו. זה לא נעשה במקביל אלה קודם כל ממצים את השיווק הפנימי ולאחר שמיצינו אותו אנחנו יוצאים לשיווק החיצוני.זה השיווק הפנימי והוא הולך וחודר. 2. שיווק משולב-אתה חייב כמנהל שיווק להיעזר בכל הכלים שעומדים לרשותך כדי להגיע ללקוח אתה לא יכול להסתפק רק במכירה בחנות או בקמפיין בטלוויזיה אתה צריך גם מכירות יחסיי ציבור. אתה חייב להיעזר בכל הכלים העומדים לרשותך כדי להגיע ללקוח. 3. שיווק יחסים-אתה כדי להצליח בתפקיד מנהל שיווק יקר אתה צריך לדאוג להשבחת מערכת יחסים עם כל הציבורים השונים שעוטפים את החברה נכון שקודם כל הלקוחות אך לא רק אתה צריך לדאוג לניהול מערכת יחסים טובה עם העובדים מבינים שתחלופת עובדים זה לא דבר טוב לארגון לכן שיבוא עובד שידרוש תוספת זה עדיף מאשר הכשרת עובד חדש שתעלה הרבה יותר.אתה צריך לנהל מערכת יחסים טובה עם הספקים שלך תערב אותם תספר להם ככל שתהפוך אותם לשופתים שלך הם יהיו איתך לאורך הדרך.מערכת יחסים טובה עם המפיצים שלך עם העיתונאים משקיעים אנליסטים כלומר אתה צריך לחשוב על מערכות יחסים בהיקף של 360 מעלות זה השיווק המודרני. 4. שיווק ביצועים- מתייחס לכמה נקודות: קודם כל-שקיפות פיננסית-הכל חייב להיות גלוי וברור בדוחות החשבונאות הערך של השקיפות הפיננסית הולך ונטמעת בכל הארגונים וארגונים שלא יעבדו לפיו ימצאו את עצמם מחוץ לשוק. בערך השיווק-לספק את ערך המותג את הערכים שהוא נותן ללקוח ויותר יטריד אותנו הנושא של אחריות תאגידית(=קיימות) יש לכך הרבה מאוד תפקידים לדאוג לקהילה, לדאוג לסביבה, אתיקה ואנו רואים יותר ויותר חברות שמאמצות את זה. אחריות תאגידית-הצפייה מכם כמנהלים עתידיים היא לפעילות עסקית שמוסיפה נדבך מסוים שקשור לזה שאנו רוצים להגיד את רווחת הצרכן להגדיל את רווחת החברה האנושית.פירמה שלא תקח על עצמה נדבך קהילתי תמצא את עצמה מחוץ לשוק.

לצילום שיעור

 

לסיכום שיעור 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 − = אחד

תואר ראשון
תואר שני
מרצים