שם הכותב: תאריך: 11 מאי 2014

תהליך המיזוג לאחר הרכישה- PMI- Post Merger Integration

 

תהליך ה- PMI

ביצוע תהליך ה- PMI יבוצע בשלושה שלבים:

  • ביסוס השליטה התפעולית בגוף הנרכש
  • מיצוי סינרגיות
  • השאת ערך והמשך ניהול רציף


 

מהלכים נדרשים לביצוע- ביסוס השליטה התפעולית בגוף הנרכש

  • הקמת צוות היגוי אשר מטרתו להוביל ולפקח על תהליך המיזוג
  • הקמת מערך ביצוע וצוותי עבודה ייעודיים לצורך ביצוע התהליך, צוותי ההיגוי והביצוע יכללו או יבצעו דיונים עם עובדי הנרכשת לצורך הבנת התרבות הארגונית ואופן פעילותה של החברה הנרכשת
  • הגדרת הפעולות שיבוצעו כבר בשלב ראשוני ויעדים לביצוע בהמשך
  • התאמת תרבות ארגונית – הטמעת נהלי הארגון או פיתוח וכתיבת נהלים חדשים אשר יתאימו לנרכשת ותואמים לאסטרטגיית הפעילות של החברה
  • צמצום ההתנגדויות בקרב העובדים הקיימים ע"י שיווק נכון של המהלך ויצירת תמריצים להתייעלות

 

מיצוי הסינרגיות

  • ניתוח מעמיק של גורמי הערך סינרגיות אפשריות
  • כתיבת תכניות מוסדרות, יעדים ותכניות בקרה לצורך הבטחת מיצוי סינרגיות

 

השאת ערך והמשך ניהול רציף

  • הכרת דרגי המנהלים בארגון הנרכש ואיתור מועמדים מתאימים להובלת החברה הנרכשת בהתאם לאסטרטגיית החברה
  • פיקוח רציף על התנהלות החברה תוך הטמעת עובדי החברה הרוכשת בדירקטוריון החברה הנרכשת.

נושאים הנוגעים לסמנכ"ל הכספים

  • בחינת אופן מימון הרכישה, לרבות בחינת יכולת החברה לממן את הרכישה באמצעות הון
  • בחינת אופן ומבנה הרכישה- לעתים עדיף בכלל לרכוש את הנכסים ולא את החברה ולעתים כדאי לבצע רכישה מהופכת
  • בחינת השפעת הרכישה על יחסיה הפיננסים של החברה
  • בחינת מדיניות התגמול אשר תיושם בחברה הבת
  • בחינת אפקטיביות הבקרות וסביבת הבקרה בחברה הנרכשת
  • איחוד מערכות הדיווח הכספי והניהולי, לרבות הטמעת כללים אחידים לדיווח חשבונאי פנימי ומדידת רווחיות
  • ניצול הפסדים לצרכי מס
  • קביעת מחירי העברה נכונים, הן לצרכי מס והן לצרכי ייעול הפעילות
  • המדיניות החשבונאית בחברה הנרכשת
  • השפעה על חשיפות החברה כפי שבאות לידי ביטוי במאזן ההצמדה ובניתוחי הרגישות
  • מסגרות האשראי של החברה הנרכשת
  • השפעת התהליך על הקשרים עם הרשויות, הבנקים, הספקים והלקוחות
  • זיהוי לקוחות וספקים משותפים, תוך מקסום יכולת המיקוח מולם
  • איחוד
    תיק הנכסים הפיננסים

 

דגשים בביצוע הרכישה ותהליך ה-PMI

  • ישנה חשיבות לזיהוי הסינרגיות ותחילת תכנון תהליך ה-PMI מוקדם ככל האפשר
  • מעורבות סמנכ"ל הכספים בזיהוי הסינרגיות ובחינת התרחישים הפיננסיים הרלוונטיים הינה מכרעת!
  • בחירת מובילי צוות ההיגוי תעשה בהתאם למטרות המיזוג – כך לדוגמא אם מטרת המיזוג הינה בעיקרה שיווקית אזי יש צורך במעורבות סמנכ"ל השיווק, אם מדובר ברכישת טכנולוגיה יהיה צורך במעורבות ה- CTO ואילו אם מדובר במטרות חשבונאיות וניצול הפרשי מס ישנו צורך במעורבות מוגברת של מחלקת הכספים.
  • ישנו צורך במעורבות גורמים מכלל הארגון (גורמי IT, ייצור, לוגיסטיקה, כספים, משאבי אנוש וכו')
  • יש לשים לב להבדלי התרבות בין החברה הרוכשת לנרכשת
  • הקפדה על סודיות ומניעת שמועות אשר עלולות לפגוע במורל העובדים, היחסים עם גורמים חיצוניים והמוניטין

 



1 + חמש =

תואר ראשון
תואר שני
מרצים